Chia Pudink

Něco pro žaludek

Semínka rostliny zvané chia (neboli šalvěj španělská) se právem řadí mezi takzvané superpotraviny. Pochazí z Latinské a Střední Ameriky a v minulosti se řadily mezi základní potraviny Aztéků. Ti byli známí pro svou výbornou kondici, na které se bezpochyby podílela i ona zmiňovaná semínka. Samotný název „chia“ má základ v aztéckém slově „chian“, což v předkladu znamená olejnatý. Důležitost chia semínek podtrhuje fakt, že kolem roku 900 př.n.l. se v oblasti dnešního Mexika uplatňovaly dokonce jako platidlo.

Dnes je tato potravina často označována za potravinu běžců. Chia semínka jsou mezi sportovci oblíbená pro svou výživovou hodnotu (zdroj mnoha proteinů, sacharidů, mastných kyselin, antioxidantů a dalších důležitých živin), ale také pro svou specifickou vlasnost. Dokáží navázat velké množství vody, čímž svůj objem mohou zvětšit až 12x. Tělu se tak dostává výborná hydratace, která je (nejen) během fyzicky náročných aktivit tak důležitá. Tím však součet „supervlasností“ chia semínek nekončí. Mimo hydrofilní vlastnosti jsou chia semínka také zdrojem vlákniny, vápníku a antioxidantů. Dále představují zdroj železa, zinku, fosforu, magnesia a dalších prvků.

Bohužel ani podle odborníků nelze přesně určit optimální denní dávku. Záleží také, co si od semínek slibujeme. Vyšší energii nebo jen zvýšený přísun určitých vitamínů a minerálů? 15–20 g, tedy dvě polévkové lžíce, už u dospělého pokryje základní potřebu důležitých omega-3 mastných kyselin. Nesmíme ale zapomínat, že s chia semínky to funguje jako s jakoukoli jinou potravinou – nic se nemá přehánět :).

RECEPT

Na přípravě chia pudinku mám nejradši malé množství ušpiněného nádobí a krátký čas, který nám příprava pudinku zabere.

Fotka uživatele Lenka Chmelíková.

Co potřebujeme

hlavní suroviny

9 kávových lžiček chia semínek

200 ml mléka (kteréhokoli – normální, sójové. Já osobně miluji kokosové.)

a zbytek záleží na chutích každého z vás. Následující potraviny můžou a nemusí do pudinku přijít.

půl lžičky skořice

med/agávový sirup/či jiné sladidlo podle chuti

méně jak půl lžičky extraktu vanilky

lžíce strouhaného kokosu

ovoce

Postup

Chia semínka důkladně promícháme s mlékem a následně přidáme zbytek surovin kromě ovoce. To

pokrájím na menší kousky a položím naspod nádoby, kam pudink budu nalévat. Jako milovnice všech zavařenin si nemohu odpustit lžičku marmelády, kterou pokryju na ovoce.

Příprava chia pudinku opravdu není složitá. Jediné na co si musíme dát pozor, je poměr chia semínek a mléka. Pak už je to jen na fantizii a chuti každého z nás.

chia pudink

Pozn.: Chia semínka bývají často předražená. Doporučuji je tedy koupit ve větším balení například na amazonu, kde je seženete ve větším množství, ale ve výsledku zaplatíte méně pěněz. 

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply